Hogyan készítsünk rádió reklámot?
A reklám elkészítéséhez személyes tanácsadással állunk hirdetőink rendelkezésére, de a következő összefoglalással segítünk a megvalósításban.
A rádióreklám három hozzávalóból készül: szövegből, zenéből és hangeffektusokból. Kicsit olyan ez, mint a főzés: meg kell találni az összhangot ahhoz, hogy harmonikus íz világot kapjunk a végén.
Mindhárom alkotóelem nagy odafigyelést és körültekintő kivitelezést igényel. A szöveges tartalmat nevezhetjük a legfontosabb tényezőnek, de nem csak ezen áll vagy bukik a rádióreklám.
A szöveg
A szöveg hordozza mindazt az információmennyiséget, amelyet közölni szeretnénk a célpiaccal. Nincsenek egyértelmű kőbe vésett ajánlások a szöveges tartalomra vonatkozóan; lehet rövidebb vagy hosszabb, lehet pörgősebb vagy lassabb, lehet komoly vagy vicces…
A szöveg tervezésénél mindezeket a döntéseket meg kell hoznunk. Ám nem csak a főbb kérdések megválaszolásával alakítjuk a rádióreklám milyenségét, hiszen az apró részletekre is figyelmet kell fordítanunk. Itt nincsenek színek és formák, amelyek információt közölnének szavak nélkül is. A rádióreklámban csak az jelenti az információközlést, amit elmondunk.
Általánosságban elmondható a hangalapú reklámeszközökről, hogy a figyelem fenntartása a legfőbb próbatételük. Egy reklám minél érdekesebb, informatívabb és „hasznosabb”, annál tovább képes fenntartani a hallgató figyelmét. De a húrt nem ajánlatos feszegetni, ezért törekedjünk a tömörségre a rádióreklámok esetében (is).
A tömör fogalmazásmód mellett az reklámidő hossza is fontos. Minél rövidebb idő alatt tudjuk elmondani a fő információkat, annál sikeresebb lehet a reklámunk. A rövid blokknak köszönhetően kitarthat a hallgató figyelme, ráadásul a rövid reklámidőért kevesebbet kell fizetni.
A jó rádióreklám szövege figyelemfelkeltő. Ezzel viszont elérkeztünk a marketing alapkövének számító kérdéshez; hogyan ragadjuk meg a figyelmet?
A figyelem megragadásának három alapvető módját alkalmazzuk a legtöbbször, ezek a:
- meghökkentő hanganyag vagy információ,
- rendkívüli ajánlat,
Ez nem jelenti azt, hogy minden rádióreklám alkalmaz a figyelem megragadására alkalmas módszereket. Az ezt mellőző reklámok sokszor képtelenek kiemelkedni a háttérzaj szerepéből.
A jó rádióreklám meggyőző is. A meggyőzés szintén nem könnyű feladat, különösen ismeretlen cégek és szolgáltatások esetében. Meg kell vizsgálni, hogy milyen referenciák, képességek, tapasztalatok szóbeli közlése járulhat hozzá a bizalom erősítéséhez. A garancia vállalása sokat segíthet ezen; ha tudunk és merünk garanciát vállalni a szolgáltatásunkért vagy a termékeinkért, akkor nagymértékben növelhetjük a meggyőzés valószínűségét.
És végül, de nem utolsósorban a jó szöveg hatásos. Ezt oly módon érhetjük el, ha az itt felsorolt tulajdonságokat sikeresen egy egésszé gyúrjuk.
Ne felejtsünk el tesztelni! A szövegek tesztelése roppant fontos, első körben zenei aláfestés és hangeffektusok nélkül is. Ehhez hallgatóságot kell keresnünk, de ők kikerülhetnek a kollégák vagy a családtagok köréből is. Kérjünk őszinte véleményeket, kérdezzünk rá a megjegyezhetőségre, érthetőségre, igényességre, egyediségre!
Ha kitartóan finomíthatjuk a szöveget, hallgatunk a szakmai ajánlásokra és az őszinte véleményekre, akkor minden bizonnyal minden adott ahhoz, hogy a rádióreklámunk szövege sikeres legyen.
Zene
A zenei aláfestés legfőbb jellemzője, hogy halk. Azaz nem „takarja” el a legfőbb információt, a szöveget.
A zenét sokrétűen alkalmazhatjuk; használhatjuk aláfestésként, bevezető és lezáró dallamként, de a hatásszüneteket jelentő hézagokat is kitölthetjük vele.
A zene megválasztása újabb kérdéseket vet fel; milyen legyen, gyors vagy lassú, modern vagy klasszikus, netalán komolyzene? Természetesen nincs recept, minden esetben a szolgáltatás vagy a termék jellege, valamint a szöveges tartalom milyensége határozza meg a korlátokat, amelyekhez illik ragaszkodnunk.
Hangeffektusok
A hangeffektusok azok az apró hangalapú információk, amelyek egyedibbé, érdekesebbé és teljesebbé tehetnek egy rádióreklámot. Ügyesen és kreatívan alkalmazva a hangeffektusok kiválóan alkalmasak a figyelem megragadására és megtartására.
A közvetlen reklámok mellett más megoldások is szóba jöhetnek, ha rádiós megjelenést tervezünk. Szponzorálhatjuk az időjárás jelentést, nyereményjátékok díjait biztosíthatjuk, fizethetünk reklámriportokért vagy kérhetjük egyes témák feldolgozását, műsorba illesztését.
A lehetőségek roppant szélesek, ami biztos, hogy vállalkozásunk számára megtérülő befektetést a rádióreklámok alkalmazása!
Forrás: http://quartz.hu/blog/trade-marketing/igy-keszits-sajat-radioreklamot/